Każdy Polak wie, czym jest numer PESEL i NIP. Bez nich załatwienie jakiejkolwiek sprawy w państwowej placówce wydaje się niemożliwe, zwłaszcza bez tego pierwszego. A czy wiesz, że w Wielkiej Brytanii też istnieje pewien numer, bez którego legalna praca w UK nie będzie możliwa? Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie czytaj dalej.
Co to jest National Insurance Number?
Każdy, kto chce pracować w Wielkiej Brytanii jest zobowiązany do uzyskania National Insurance Number. Jest to numer ubezpieczenia społecznego. Zostaje nadany raz na całe życie. Zawsze ma taki sam format: dwie litery, sześć cyfr i jedna litera na końcu. Łączy w sobie funkcje polskiego numeru PESEL i NIP, dlatego jego posiadanie jest niezbędne, jeśli chcesz prowadzić normalne życie w UK. National Insurance Number, czyli w skrócie NIN, będzie od Ciebie wymagany podczas rejestracji jako podatnika, zarówno w brytyjskim systemie podatkowym, jak i socjalnym. NIN jest wykorzystywany podczas wyliczania kwoty podatku, wysokości zasiłków, dodatków, ulg, a także podczas wyliczania wysokości należnej emerytury.
Jak uzyskać National Insurance Number?
Każdy Brytyjczyk, który ukończył 16 lat, automatycznie dostaje NIN. Jednak osoba, która przyjeżdża zza granic Królestwa, a chce mieć NIN, musi sama zwrócić się o jego nadanie. Jak to zrobić? To bardzo proste, bo zaczynasz od rozmowy telefonicznej, podczas której umówisz się na rozmowę w placówce. Jeśli jesteś już w Wielkiej Brytanii zadzwoń pod numer 0845 600 06 43 (linia jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-18:00). Kiedy jesteś w Polsce – zadzwoń pod numer 0044 191 225 9824. W trakcie rozmowy będziesz musiał udzielić kilku informacji w języku angielskim. Podstawowe z nich to:
- imię i nazwisko, narodowość;
- Twoje miejsce zamieszkania w UK;
- dane pracodawcy (nazwa, adres);
- od kiedy jesteś w Wielkiej Brytanii i od kiedy masz pracę;
- czy pracowałeś już wcześniej w UK i gdzie wtedy mieszkałeś;
- ile czasu zamierzasz przebywać w UK.
Po udzieleniu tych informacji zostanie wyznaczony termin, a po kilku dniach w swojej skrzynce pocztowej znajdziesz zawiadomienie, w którym będzie potwierdzona data i miejsce spotkania. Dodatkowo dostaniesz wykaz dokumentów, jakie powinieneś ze sobą zabrać. Zwykle są to: dowód osobisty, paszport i prawo jazdy (jeśli masz), potwierdzenie zatrudnienia (umowa o pracę, odcinek wypłaty, list od pracodawcy), karta studencka (jeśli masz), potwierdzenie adresu zamieszkania (umowa, rachunki), wyciąg z banku, potwierdzenie stanu cywilnego. Jeśli posiadasz firmę, dodatkowo będą Ci potrzebne faktury, listy referencyjne od księgowego i klientów, formularz podatkowy (schedule D). Masz problemy z językiem angielskim? Podczas rozmowy telefonicznej poproś o obecność tłumacza – masz do tego prawo bez ponoszenia dodatkowych opłat. Po spotkaniu pozostaje Ci czekać na przyznanie numeru. Ustawowo termin powinien zamknąć się w sześciu tygodniach.
Co robić z National Insurance Number?
Kiedy posiadasz już NIN możesz spokojnie załatwić wszystkie sprawy formalne. Twój National Insurance Number będzie niezbędny między innymi dla Twojego pracodawcy, HM Revenue & Customs (HMRC), Departamentu Pracy i Emerytur, władz lokalnych, jeśli będziesz ubiegać się o zasiłek mieszkaniowy oraz instytucji, która udziela pożyczek studenckich, a także dla banku, kiedy zechcesz otworzyć indywidualne konto oszczędnościowe. Dlatego pamiętaj, aby trzymać swój National Insurance Number w bezpiecznym miejscu. Tak, aby nie dostał się w niepowołane ręce.
Myślisz o nowym życiu w Wielkiej Brytanii? Śmiało! Warto realizować swoje marzenia, ale pamiętaj, że pewne sprawy formalne są niezbędne. Tak, jak NIN. A kiedy już będziesz jego posiadaczem nie zapominaj o tych, którzy mają tylko PESEL. Nadaj paczkę z upominkami dla swoich bliskich w Polsce. Z AngliaPolska.pl zrobisz to bez wychodzenia z domu i to w najlepszej cenie na rynku.
Specjalna oferta na wysyłkę paczki do Polski! Tylko £23.99 za paczkę do 24.5kg. Skorzystaj z promocji już teraz!